keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Voi faskia! ja spiroergometri

Pitäisiköhän tännekin jotain vähän päivitellä välillä.

Viime viikkoina olen käynyt pari kertaa hierojalla (liian) pitkästä aikaa. Tauon aikana hieroja oli oppinut uusia kidutuskeinoja, eli faskioiden, eli perinteisemmin lihaskalvojen käsittelyä. Voi jumalauta sanon nyt!! Pienen rintalihaksen, ja sen mun murheenkryynin eli lavanaluslihaksen faskioita on nyt käsitelty kahteen otteeseen, ja kyllä itkin ja huusin ja potkin :D Mielestäni hierojan olis soveliasta pukeutua tästedes keinonahka korsettiin ja korkkareihin, senverran sadistista touhua josta minä vielä maksan! Vielä ainakin yksi kerta tuota lystiä edessä, ja sitten ehkä voinkin jo siirtyä takaisin perinteisempään hierontaan. Olkapään liikerataan hoito on kyllä vähän auttanut. Kipu toki on edelleen ihan samanlaista kuin ennenkin.

Toissapäivänä kävin tekemässä maksimaalisen hapenkuljetuskyvyn testin spiroergometrissä juoksumatolla. Testi jouduttiin keskeyttämään teknisen vian vuoksi, mutta oltiin onneksi siinä vaiheessa jo ihan loppumetreillä menossa, eli montaa minuuttia en enää olisi kyennyt pinkomaan. (Ehkä n. 2-3 ml/kg/min enemmän kuin testin tulos) Tämähän nyt oli tällainen lähtötason selvitys, sillä en ole lenkkipoluilla kesän jälkeen käynyt ihan satunnaisia lyhyitä pyrähdyksiä lukuunottamatta. Testistä sai siis tuon VO² max arvon, joista tuo painoon suhteutettu pitäisi hilata johonkin 46+ jotta cooperista voisi tulla 2800m. Sekä sykerajat jotka helpottaa treenin suunnittelussa. Sykkeet kun mulla on aina sellainen murheenkryyni kun ne on niin kamalan korkeat ettei oikein perinteiset laskukaavat tahdo toimia. Testin mukaan minun vahva alue on vauhtikestävyys (minkä kyllä huomaa lenkkeillessäkin, että vk alueella jaksaa "loputtomiin" hitaammasta menosta ei tahdo tulla mitään). Ja yllättävän monta minuuttia jaksoin paina selkeästi anaerobisella alueella myös.

Tästä siis lähdetään parantamaan:

Max hapenottokyky VO² max: 
2,70 l/min
42,2 ml/kg/min

Testin aikainen max syke: 199

Sykerajat (+/-3)

Peruskestävyys alaraja: 134
Aerobinen kynnys: 153
Anaerobinen kynnys: 187

Tämän jälkeen eilinen jalkatreeni olikin sitten pieni jännityksen aihe että miten sujuu. Mutta ei siinä sitten ihme kyllä kummaa hyytymistä tullut. Tein tosin kevyemmin kuin muuten olisin tehnyt. Eka viikko määrätreeniä siis nyt takana. Ja mitään huipputuloksia ei ole nyt huudella. Vähän vielä hakemista on voimailun jälkeen. Katsotaan mitä ensiviikko tuo tullessaan.

sunnuntai 7. lokakuuta 2012

Kroppa huutaa lepoa

Viimeiset pari treeniä on menneet ihan käsille ja tyhmempikin osaa nyt tulkita että kevyeltä tuntuva voimatreeni on kuitenkin salakavalasti väsyttänyt kroppaa vähän liikaa ja kevyt viikko ei voisi alkaa hetkeäkään liian aikaisin.

Viimeviikolla sain onnekseni vielä etukyykystä 90kg kevyesti ylös, mutta sen jälkeen ollaan menty alamäkeä. Edellisessä penkki/leuanveto treenissä oikea forkku pamahti kivikovaksi ja koko kädessä oli sellaista todella inhottavaa hermokipua... Kummoisia tuloksia ei tullut. Tänään sitten oli kyykky treeni ja tarkoitus tehdä maksimi toistomäärä 45kg. Koko homma tuntui ihan p*skalta ja lopetin kyykkäämisen 30 kohdalla. Hieman kyllä ketutti, en edes tajua miksi lopetin, mutta olin jotenkin vaan niin väsynyt koko touhuun.

Muutenkin fiilikset on tosi maassa, nälkä ei ole ja ruokaa täytyy syödä väkisin. Painokin on päässyt salakavalasti laskemaan. En siis tiedä onko tämä nyt jotain syysmasennusta vai voiko nämä olla jonkun ylirasituksen oireita? No, väliäkö hällä, nyt alkaa kevyt viikko!

Jaa niin, otin/otatin pitkästä aikaa muutaman kuntoräpsyn. Eihän tässä mitään bodailtu olla, eli sikäli moisten ottaminen on ihan turhaa, mutta vähän vaikka grafiikkaa tänne blogiin :D





torstai 4. lokakuuta 2012

Harrastat sä jotain fitnestä?

No niin, mitä tämä nyt on. Olen siis viime aikoina törmännyt kommentteihin kuten "Oletpa sä vahva, treenaatko jotain fitnestä?", "Sinulla on ihan tuollainen ohjelma, harrastatko fitnestä". Näitä siis tulee ähistessäni kaulasuonet pullottaen voimatreeniä, viimeeksi eilen, kun hain penkki ykköstä.

Miten sitä fitnestä tai fitnessiä harrastetaan? Onko nämä iltapäivälehtien otsikot "Kuuma fitness malli poseera yläosattomissa" tai "Fitness tähti iski jääkiekkoilijan" nyt luoneet keski-ikäisille paikallisen uimahallin salin käyttäjille jonkun mielikuvan uudesta harrastuksesta nimeltä fitness? Ja mitä tähän sitten vastaisi. En haluaisi alkaa selittelemään että joo, kisasin fitness-lajeissa jokunen vuosi sitten, mutta nyt minä voimailen tai en oikeastaan sitäkään, vaan treenaan pääsykokeisiin. Siis mitä ihmettä, mitä ne miehet siellä salilla sitten tekee, harrastaako ne siellä fitnestä?!?  Eika. Eikö ne treenaa, ehkä jopa bodaa tai voimailee.

Miksi tämä sitten ärsyttää minua niin paljon? Selvästihän nämä miehet haluavat oikeasti kannustaa ja tsempata ja osoittaa että hei, treenaat kovempaa kun muut mimmit täällä ja me kiinnitetään siihen huomiota. Mutta ehkäpä se on juuri kaikki tuo iltapäivälehtien fitnesshömpötys, minua suorastaan hävettää jos minut yhdistetään tuollaiseen. Tahtomattakin tulee mielikuva että minua ei tässä nyt pidetä oikeana urheilijana (enhän olekaan, treenaan vaan pääsykokeisiin). Fitness tuo itselleni mielikuvan sävysävyyn valituista muodikkaista treenivaatteista, meikeistä ja (sori kaikki kanssakisaajat) vaaleanpunaisista käsipainoista. Vaikka fitness kisaajat treenaavat varmasti yhtä kovaa kuin "oikeat" urheilijat, niin silti se ulospäin näytettävä mielikuva mikä itselleni lehtien ja myöskin muissa medioissa julkaistujen kuvien pohjalta syntyy. Itse treenaan 15v vanhoissa college housuissa, ja muutenkin täydellisen epäkuvauksellisen näköisenä. Alan varmaan treenata penkkirtikoo päällä tästedes ehkä ne sitten erehtyy luulemaan minua urheilijaksi.

No niin, se siitä avautumisesta. Ensikerran kun joku tulee kysymään niin kysyn siltä sitä samaa.

Eilen penkkasin 72,5kg. Se jäi nyt minun ennätykseksi sitten aika pitkäksi aikaa, koska tästä eteenpäin hinkutetaan pitkää sarjaa 45 kilolla ja tehdään niitä ah, ihania intervalleja. Ykköskokeilun päälle tein vielä tiukan 9*60kg johon olin aika tyytyväinen. Päälle leuanvedossa maxin hakemista, joka jäi siihen +20kg kuten viimeviikollakin. Tänään olisi edessä todellinen tulikoe. Kyykyn toistomax 45 kilolla... tähän mennessä olen parhaimmillaan tehnyt 32 toistoa ennen luovuttamista, tavoite on 40... katsotaan miten käy. Ei varmaan tarvitse kävellä enä huomenna :D