maanantai 25. kesäkuuta 2012

Jussi ja "Makkaransulatus juNpat"

Juhannus meni ja paino nousi kolmisen kiloa vaikka en tällaisena semivegenä makkaraa tai muuta grillimättöä vedellytkään. Muuten Jussi meni taas oikein rauhallisesti, aatto anoppilassa Kotkassa ja lauantaiksi takaisin kotiin päivystämään. Perinteistä poiketen yksi keikkakin osui päivystykselle, tosin sekin peruttiin ennen kuin lähdettiin edes aseman pihasta. No hyvä niin, päästiin rauhassa jatkamaan perheen kanssa leffa ja sauna-iltaa aseman saunaosastolla.

Treenaamassa kävin lauantaina ja sunnuntaina, joten uutta treeniä on nyt eka viikko takana ja vähän jo toista aluillaan. Eilisessä treenissä kipeytyi olkapää aika lailla ilmeisesti kapeasta vinopenkistä, enkä esim pystynyt enää tekemään hammerkääntöä oikealla kädellä...  täytyy muistaa kertoa valkulle jospa noita liikkeitä voisi vähän vaihdella. En ala tässä vaiheessa sen tarkempia treenejä tänne kirjoittaa, mutta lähtötason josta toivottavasti suunta on vain ylöspäin voisin pääliikkeissä ylös näpytellä. Sarjat on siis pääasiassa vielä suht kevyitä:

Penkki: 4x8x50kg
Etukyykky: 3x6x52,5kg
Leuat: 2x3xop/4xop/6xop
Mave:2x4x80kg/4x85kg/4x90kg

Näiden lisäksi ohjelmassa on siis kapeaa vinopenkkiä, kapeaa ja leveää tasapenkkiä, sjmavea vipareita, haboja, vatsoja, pohkeita ja kaikkea semmoista sälää.

Katsellaanpa tuolla n. 3 viikon päästä kun alkaa treenissä uusi kierto että tulokset tästä parantuneet. Luulen että parannusta tulee hyvin, koska aika paljon tuntuisi olevan varaa vielä.

Oman lisämausteen hyvin alkaneeseen ja motivoivaan treeniin tuo eilem iskenyt kesäflunssa :( Nenä vuotaa ja kurkku on kipeänä. Tänään pidänkin sitten lepopäivän salilta ja taidanpa pysyä poissa myös pururadalta, jospa tämä tauti menisi pikaisesti ohitse.

No mutta semmosta tähän viikon alkuun. Viimenen viikko töitä ja sitten alkaa 4 viikon LOMA!!

tiistai 19. kesäkuuta 2012

Tavoitteiden päivitys

Me suomalaiset olemme tunnettuja vaatimattomuudesta. Rimaa ei haluta asettaa kovin korkealle, ettei sitten tarvitse kovasti pettyä. Kisoihin mennään useimmiten tekemään se "oma paras", eikä lähdetä edes tavoittelemaan voittoa. Itse en eroa tästä millään tavalla. Opiskelujen suhteen olen asettanut minimikeskiarvovaatimuksen, lihaskunto testiliikkeissä ja Cooperissa tavoitteena on ollut läpipääsyn minimi raja. Onhan se tietysti niinkin että realistiset tavoitteet voivat olla motivoivempia kuin sellaiset joita on lähes mahdoton saavuttaa, mutta silläkin uhalla nostan omat kesän & syksyn tavoitteet seuraavalle levelille! Eli nyt lähdetään hakemaan sekä PeO testeistä täysiä pisteitä ja  kevään FireFit testeistäkin vähintään FF4 tasoaä. Tiputaan sitten korkeelta ja kovaa kun sen aika on :D

Uudet päivitetyt tavoitteet siis ovat (perässä omat enkat):

Istumaan nousu Kertaa/60 s  48 kertaa  (36)
Käsinkohonta Vastaote 14 kertaa (9)
Jalkakyykky 45 kg/60 s 34 kertaa (26)
Penkkipunnerrus 45 kg/60 s  38 kertaa (19)

Cooperin 3100m (2500m)

Matka siis on pitkä ja kivinen, mutta katsotaan miten käy :p

Eipä siinä.. uuden valkun kanssa kävin sunnuntaina treenaamassa ja ihan lupaavaltahan homma vaikuttaa, näin niinkuin asiakkaan näkökulmasta katsottuna. Uutta ohjelmaa on tehty, lähinnä aloitustasoa hakien. Kroppa kyllä huutaa jo lepoa vklopun kurssin ja uusien treenien jälkeen ja taidankin nyt suosiolla pitää tämän ja huomisen taukoa salilta. Jospa tänään vaikka kävisi kokeilemassa josko jaksaisi hölkätä pururadan ympäri, lenkkejä kun ei ole tullut sitten kevättalven juuri tehtyä.

sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Kattotyöskentely ja laskeutuminen pulkassa

Taas yksi kurssi suoritettu.

Viikonlopun aikana tuli kyllä huomattua omien voimien rajallisuus. Kyllä on paljon tapahduttava että minusta palomiestä ikinä tulee.

Kurssi siis koostui oikeastaan kahdesta osa-alueesta. Eilinen päivä harjoiteltiin laskeutumista paloaseman tornista. Sepäs vasta lystiä, eikä millään lailla fyysisesti rankkaa. Kivahan siellä on valjaissa roikkua ja keikkua. Vaikeinta ehkä oli pitää suu supussa, kun mieli olisi tehnyt päästellä riemunkiljahduksia mennessään :D

Tämä päivä oltiinkin sitten harjoitusalueen kattosimulaattorissa. Vuorossa oli siis kattotyöskentelyosuus, eli katon avaus moottorisahalla köysissä roikkuen. Minähän olin ennen tätä päivää pitänyt moottorisahaa käsissäni tasan kerran, ja silloinkin avulias palomies tuli lopulta saahaamaan puut puolestani kun homma ei ilmeisesti näyttänyt etenevät. Nyt  siis normi sahailuun lisää haastetta toi köysissä katolla roikkuminen. Rohkeasti kuitenkin avasin suuni ja kerroin kouluttajille että en ole mikään expertti sahankäsittelijä, ja sainkin maan pinnalla pikaisen sahankäyttökoulutuksen. Silti jännitti kivuta katolle kun ei yhtään tiennyt mikä siellä odottaa. Onnekseni meillä oli käytössä sellainen pieni ja sievä tyttöjen moottorisaha (siis sellainen jota on tarkoitus käyttää yhdellä kädellä), joten aukon sahaaminen oli yllättävän helppoa. Ongelmat alkoivat vasta kun oli tarkoitus kivuta takaisin katon harjalle köyttä pitkin kiskoen. Olipas nimittäin yhtä helvettiä!! Hanskoissa ei ollun minkäänlaista pitoa ja kesti pitkään ennenkuin keksin edes jonkinlaisen tekniikan jolla sain kiskottua itseäni pari senttiä kerrallaan ylöspäin. Olin vielä viimeinen vuorossa ja kaikki muut jo odottelivat nälkäisinä sapuskoimaan lähtöä. No lopulta kuitenkin pääsin ylös asti, vaikka usko todellakin meinasi loppua kesken. Ylhäällä olinkin sitten hiestä läpi märkä ja kaikesta riuhtomisesta johtuen käsistä oli kaikki puhti pois ja jäljellä vain kipu ja vapina. Vielä oli edessä hätäpoistuminen katon toiselta laidalta. Se onnistui hyvin, enkä edes jättänyt sormiani köyden ja katon väliin.

Sapuskoinnin jälkeen olikin jäljellä enää käytännön koe. Kokeessa piti kiinnittäytyä aseman torniin  aikaan 5 minuuttia ja tulla alas köyttä pitkin. Piece of kakku joo, jos olisin yhtään kiinnittänyt eilisissä harkoissa huomiota siihen mihin kiinnityspisteet oli tehty. Vähän siis pelko persiissä kipusin torniin kun en tiennyt hoituuko homma vaiko ei. No ihan kivastihan se kuitenkin lopulta meni, sain aikaiseksi oikeaoppiset kiinnitykset ja pääsin turvallisesti takaisin maan kamaralle.

Mitä sitten jäi käteen? No aika paljon taas uutta oppia, ja ennenkaikkea ymmärrys siitä että yläkroppaan tarvitaan paukkuja aika perkeleesti enemmän jos meinaa noista hommista selvitä.  Lisäksi pitäisi päästä harjoittelemaan noita juttuja. Ei se auta mitään jos jaksaa vetää leukoja, kun ei kuitenkaan paukut riitä sitten siellä katolla. Ja todellisessa tilanteessahan selässä on vielä ~20 kg paineilmalaitteet, jotenka kiskottava taakka on aikalailla isompi kuin oma paino.

No mutta, heikkoilu ei suinkaan passaa ja kohta suuntaankin nokan kohti Imatraa jossa minulla on treenit uuden valmentajan kanssa. Päätin ottaa nyt härkää sarvista ja hankin itselleni muutamaksi kuukaudeksi sellaisen arvostetun voimailuun erikoistuneen valkun joka varmasti saa minusta irti sen mikä on irti otettavissa. Eli jos ei nyt lähde niin ei sitten koskaan!!

maanantai 11. kesäkuuta 2012

Viikonlopun hommat

Perjantaina lipsahti vähän juopottelut puolelle hommat. Tai no, oikeastaan alkoholia ei tullut edes kovin paljon hörpittyä. mutta olo aamulla/aamupäivällä oli jokatapauksessa vähintäänkin karmea. Päivä menikin nukuskellessa ja iltapäivällä olo olikin jo paljon parempi. Ajattelin että lepopäivän ratoksi rauhallinen köpölenkki voisi tehdä hyvää, mutta melkein enempää väärässä en olisi voinut olla. Reisissä jo edellispäivänä vihlonut hermokipu tyyppinen jomotus vain paheni kävellessä, ja puolessa välissä matka meinasin jo luovuttaa ja soittaa taksin kotiin. Vaikka kinttuja en viikon aikana treenannutkaan kuin kaksi kertaa, ja molemmilla kerroilla vain 4 sarjaa etukyykkyä. Sekin oli mitä ilmeisimmin liikaa näin ensi alkuun pitkän tauon jälkeen...

Lauantain ja sunnuntain välinen yö meni sitten Ylämaalla tulipaloa sammuttaessa. Eipä ole ennen tarvinnut rakennuspalossa viettää reilua 7 tuntia, mutta tälläkertaa piti, oli senverran sitkeä sitkeä tulipalo. Palossa oli  tälläkertaa myös uhri joka oli jo kuollut savusukeltajien päästyä kohteeseen. Ikävä juttu, mutta sellaista tämä välillä on.

Sunnuntaina jaksoin valvotusta yöstä huolimatta käydä heittämässä kestävyystreenin, ja taas tuli yksi toisto lisää penkkiin. Vähän kerrassaan siis tulokset paranee, vaikka ihan liikaa on tullut tällä viikolla samoja lihasryhmiä hinkannutkin. Pitänee vaihtaa ohjelma kaksi jakoiseen, tai yksinkertaisesti käydä vain harvemmin salilla, ei oikein toimi tuo 1 jakoinen jos vetää sillä itsensä loppuun  4-5krt/vk. No, katselen miten tämän viikon treenit muotoutuvat. Tänään on kuitenkin vain pikainen junppa ennen VPK harkkoja, tiistaina oli tarkoitus lähteä rullailemaan porukalla Joutsenon suoralle, torstaina ja vkloppuna on kattotyöskentelykurssi, eli liian montaa treenikertaa ei tällä viikolle osu muutenkaan.

Semmosta siis. Uusi viikko ja vanhat kujeet.

perjantai 8. kesäkuuta 2012

Punttia palomiehittäin

Eilen sain yllättäin treeniseuraksi "Lappeenrannan lahjan Keski-Suomen pelastuslaitokselle". Vuorossa minulla oli kestävyys treeni, joten ylpeyttäni niellen vimputin penkkiä 30 kilolla kun sarjojen välissa tankoon lastattiin kiekkoa toisen perään. Vaan ei se mitään, taas tuli mukavasti parannusta edelliseen kertaan, ja seuraavassa treenissä voisi mennä jo 40 toistoa rikki tuolla painolla. Penkin lisäksi etukyykkyä, ylätaljaa ja lisäksi vähän kaikenlaista tuskuutta. Järestään tulee kyllä parannusta suoritukseen kun olen poikien kanssa jumpalla, se on varmaan se ilmassa leijuva testosteroini ;)

Kaffella käytiin treenien päälle ja avauduin tosta mun ahdistuksesta ja pelosta liittyen opistoon hakemiseen/pääsyyn. Yritin saada rehellistä mielipidettä siitä onko minulla ylipäänsä mitään saumoja sinne päästä. Kovasti sain kannustavia sanoja, mutta koska olen rivienvälistälukemisen mestari, tulkitsin kyllä että aika heikoilla tässä ollaan. No en minä lannistu!! Kesän loppuessa jos penkkitulos ei vieläkään ole lähellä vaadittua rajaa niin sitten ehkä jo uskallan luopua unelmasta. Ei vielä. Ei vielä.

Olen tässä kovasti kahden vaiheella mennäkkö tänään puntille vaiko lenkille. Taitaa kuitenkin kallistua siihen punttailupuoleen, vaikka kovasti olisi syytä jo tuo lenkkeilykausikin avata. Vaihtoehtoisesti voisi tietysti mennä rullailemaan Joutsenon suoraa jos saisi Derby-tytöistä seuraa. Derbyluikkiahan ei käytetä ilman asiaankuuluvaa asustetta, enkä ehkä kehtaa yksinäni lähteä verkkosukkiksissa kuntoilemaan :D

Ihanaa että on viikonloppu!! Huomenna olisi yhdet valmistujaiset ja yhdet häät, ehkä menen ehkä en. Katsoo nyt mikä on fiilinki huomenna.

torstai 7. kesäkuuta 2012

Roller Derbyssä rytisee ja paukkuu!

Eilen ei ollut punttia, mutta ei sentään lepoakaan. Vuorossa oli minun ihka ensimmäiset derbytreenit ULKO radalla. Olipahan hutera  olo kun on tottunut sisätiloissa tasaisella ja puhtaalla alustalla luikkaroimaan.

Treenit oli oikein rankat, vauhdikkaat ja mukavat kunnes tapahtui pieni onnettumuus... Meidän tiimin uusin jäsen kaatui ihan viattoman näköisesti pienehkössä vauhdissa sillä seurauksella että meikäläisenkin hyvin vähäisellä fysiologian ja anatomian tuntemuksella voin lähes 100% varmasti sanoa että olkavarren luu oli riks raks kokonaan poikki. Hurjan näköistä ja varmasti ihan perketin kivuliasta. Ei siinä muuta kun lanssi paikalle, douppia suoneen ja tyttö kyytiin. Vaikka onnettumuuteen johtaneessa tilanteessa ei  kyseessä ollut edes raju kontakti, niin olipa taas kaikille hyvä muistutus siitä että kyseessä on tosiaan laji jossa sattuu ja tapahtuu, eikä onnettomuuksilta voida aina välttyä vaikka suojat ja kaikki on kunnossa. Itse pelitilanteessa meno on sitten kuitenkin exponentiaalisesti kovempaa kuin tuossa harjoituksessa, joten luut saa olla lujat ja kehon hallinta kunnossa vakuutuksista puhumattakaan.

Minut tuo tapahtuma pisti myös miettimään omaa jatkoa lajin parissa nyt kun on selkeät tavoitteet kuluvan kesän ja seuraavan syksyn osalta. Minulla ei ole nyt varaa loukata itseäni, tai voin heittää hyvästit palomieshaaveille. Varmaa siis on että koitan välttää kovimpia kontaktiharjoituksia, ja jos näyttää siltä että penkki alkaisi luistaa siihen malliin että testit olisi mahdollista läpäistä, niin joutunen pitämään taukoa koko lajista siihen asti että testit on plakkarissa.

Tänään taas vuorossa punttia, kestävyystreeni. Je Je!

tiistai 5. kesäkuuta 2012

Uusi kurssi ja vähä jo reenilöitäkii

Äsken pamahti sähköpostiin viesti että kattotyöskentelyn ja laskeutumisen kurssi alkaa ensiviikolla. Kiva kiva, sinne siis keikkumaan maailman katolle ja laidalle! Jospa saisin vaan aikaiseksi pesettää varusteeni edellisen kurssin jäljiltä.. Kamalan vaikiaa on saada vietyä ne pesulaan :(

Hei! Olen käynyt treenaamassa jo kahtena päivänä putkeen! Mutta mitenkäs se läppä niistä suutarin lapsista menikään.. Minulla on suunnattomia vaikeuksia tehdä itselleni treeniohjelmaa tai noudattaa sitä vaikka olenkin tehnyt kymmeniä ohjelmia muille. Tarvitsisin jonkun auktoriteetin sanomaan että "Tee just näin niin susta tulee vaffa". No, jonkinnäköistä suuntaa minulla kuitenkin treeneissä sentään on sillä treenaan pääsääntöisesti noita FireFitin testiliikkeitä eli kyykky, pena, leuat ja istumaannousu. Niitähän olen jo viimeiset puolivuotta jauhanut, mutta nyt kokeilen FireFitin palautteen ohjeiden mukaan. Liikkeistä pl. kyykky on siis voima ja kestävyystreeni erikseen, penkissähän teinkin jo tähän tyyliin aikaisemminkin mutta erilaisilla sarjoilla. Sitten noiden "pakollisten" lisäksi teen mitä milloinkin hyvittaa. Lähinnä risaa olkapäätä koitan vahvistaa tai sitten pumppailen habaa omaksi iloksi. Ihan oikeita vatsalihasliikkeitäkin voisi kyllä ottaa myös ohjelmaan ja vähentää noita istumaannousuja joista ei tule kuin jalat kipeiksi..

Lyhykäisesti treenit on tässä:

Treeni 1, voima

Penkki 3-4x8-12
Leuat: 4x4-8 + 8 negaa
(Kyykky: 3-4x10-12)
Istumaannousu: 3-4x12-15(lisäpainoilla)
+ sälät

Treeni 2, kestävyys

Penkki: 3-4x25-45
Ylätalja 3-4x20
(Kyykky: 3-4x10-12)
Istumaannousu: 2x25 + 60 (kevennettynä)
+ sälät

Laitan nyt nämä tauon jälkeiset treenit tähän ikäänkuin lähtötasoksi.. huikea pudotus on kyllä tapahtunut jokaikisessä lajissa.

MA 3.6 Treeni 1


Penkki: 12x30kg, 12x35kg, 12x40kg, 12x45kg, 5x50  kg
Leuat: 4/3/3/3
Istumaannousu: 2x10

Meinasi kyllä itku tulla kun tulokset oli tätä luokkaa... penkissä on edelliskerroilla tullut helppoja 10x50kg, leukoja paraimmillaan 8/6/6/5 ja istumaannousujakin se reilu 30. No tästä ei ole suunta kuin ylöspäin. Aiemmassa ohjelmassahan treenasin penkissä oikiasti voimaa. Mutta toisaalta sillä ykkösmaksimilla ei nyt ole mitään väliä, niin varmasti tuollaiset 8-12 sarjat toimii ihan hyvin.

TI 4.6 Treeni 2

Penkki: 34x30kg, 20x30kg, 22x30kg, 24x30kg
Ylätalja: 20x20kg, 20x25kg, 15x35kg, 16x30kg
Etukyykky: 3x10x40kg, 11x40kg
Istumaannousu: 20/12.. en yhtään jaksanut.
Pystäri:15x7kg, 15x9kg, 12x10kg

Kestävyyspena meni jo vähän mukavammin. Ja tämä viikko nyt on muutenkin oikeiden painojen ja tuntuman hakemista että en minä nyt ota näistä stressiä. Etukyykky on aivan perseestä! Mutta pakko sitä on tehdä kun olkapää ei taivu takakyykkyyn. Ja onhan se toki hyvä liike, mutta niin kamala tehdä.

Tänään siis taas pitäisi salille mennä, pitää ottaa kaikki teho irti tästä viikosta kun on kerrankin mahdollista harrastaa. En kyllä tiedä mitä siellä pystyy treenaamaan kun joka lihas on niin kipeänä tällähetkellä. Varmaan jotain soutuja ja sitten olkapäätä kuntouttavaa. (No joo, kuitenkin päädyn penkkaamaan...)

Semmosta. En ala tänne blogiin treenejä päivittelemään, mutta jospa vaikka kuukauden päästä tekis tilannetsekkauksen että miten on tietokoneen arpomat treeniohjeet purreet. Jos ei pelitä niin palaan sitten johonkin entiseen hyväksi havaittuun ohjelmaan.