keskiviikko 24. lokakuuta 2012

Voi faskia! ja spiroergometri

Pitäisiköhän tännekin jotain vähän päivitellä välillä.

Viime viikkoina olen käynyt pari kertaa hierojalla (liian) pitkästä aikaa. Tauon aikana hieroja oli oppinut uusia kidutuskeinoja, eli faskioiden, eli perinteisemmin lihaskalvojen käsittelyä. Voi jumalauta sanon nyt!! Pienen rintalihaksen, ja sen mun murheenkryynin eli lavanaluslihaksen faskioita on nyt käsitelty kahteen otteeseen, ja kyllä itkin ja huusin ja potkin :D Mielestäni hierojan olis soveliasta pukeutua tästedes keinonahka korsettiin ja korkkareihin, senverran sadistista touhua josta minä vielä maksan! Vielä ainakin yksi kerta tuota lystiä edessä, ja sitten ehkä voinkin jo siirtyä takaisin perinteisempään hierontaan. Olkapään liikerataan hoito on kyllä vähän auttanut. Kipu toki on edelleen ihan samanlaista kuin ennenkin.

Toissapäivänä kävin tekemässä maksimaalisen hapenkuljetuskyvyn testin spiroergometrissä juoksumatolla. Testi jouduttiin keskeyttämään teknisen vian vuoksi, mutta oltiin onneksi siinä vaiheessa jo ihan loppumetreillä menossa, eli montaa minuuttia en enää olisi kyennyt pinkomaan. (Ehkä n. 2-3 ml/kg/min enemmän kuin testin tulos) Tämähän nyt oli tällainen lähtötason selvitys, sillä en ole lenkkipoluilla kesän jälkeen käynyt ihan satunnaisia lyhyitä pyrähdyksiä lukuunottamatta. Testistä sai siis tuon VO² max arvon, joista tuo painoon suhteutettu pitäisi hilata johonkin 46+ jotta cooperista voisi tulla 2800m. Sekä sykerajat jotka helpottaa treenin suunnittelussa. Sykkeet kun mulla on aina sellainen murheenkryyni kun ne on niin kamalan korkeat ettei oikein perinteiset laskukaavat tahdo toimia. Testin mukaan minun vahva alue on vauhtikestävyys (minkä kyllä huomaa lenkkeillessäkin, että vk alueella jaksaa "loputtomiin" hitaammasta menosta ei tahdo tulla mitään). Ja yllättävän monta minuuttia jaksoin paina selkeästi anaerobisella alueella myös.

Tästä siis lähdetään parantamaan:

Max hapenottokyky VO² max: 
2,70 l/min
42,2 ml/kg/min

Testin aikainen max syke: 199

Sykerajat (+/-3)

Peruskestävyys alaraja: 134
Aerobinen kynnys: 153
Anaerobinen kynnys: 187

Tämän jälkeen eilinen jalkatreeni olikin sitten pieni jännityksen aihe että miten sujuu. Mutta ei siinä sitten ihme kyllä kummaa hyytymistä tullut. Tein tosin kevyemmin kuin muuten olisin tehnyt. Eka viikko määrätreeniä siis nyt takana. Ja mitään huipputuloksia ei ole nyt huudella. Vähän vielä hakemista on voimailun jälkeen. Katsotaan mitä ensiviikko tuo tullessaan.

Ei kommentteja: