Sivut

torstai 17. heinäkuuta 2014

Sinne ja takaisin - Päivä 2

Päivä 2:

Toisena päivänä oli minun vuoroni olla ratissa ja todella surkeiden yöunien jälkeen se olikin suhteellisen tuskaista touhua. Tuntui että aina kun auton moottorin tasainen hurina alkoi niin silmät alkoivat painua kiinni, sain ihan tosissani keskittyä hommaan että onnistuin pysymään hereillä. Onneksi tänäänkin ajomatkat olivat lyhyitä ja pysähdyksiä paljon.

Sulkava - City

Aamupalan jälkeen ajeltiin Sulkavan "keskustaan". Käytiin Marimekon tehtaanmyymälässä (tehdasta siellä ei tosin enää ole) toteamassa ettei sieltä löytynyt minulle laukkua vuosia palvelleen, mutta sittemmin hajonneen markiisilaukun tilalle.

Kahvilla ja pullalla piti toki myös käydä kahvila Alinassa. Siellä taisin syödä jokunmoisen pullankin :)

Sulkavan torilta ostettiin matkaevääksi mansikoita edellisen yön Hukkasilta ja haettiin paikallisesta kaupasta vähän muutakin purtavaa. Sulkavalta matka jatkui kohti Savonlinnaa.

Savonlinna - Olavinlinna

Olavinlinna ei ehkä esittelyitä sen enempää kaipaa. Oltiin oikein perus turistimeiningeillä ja mentiin sellaiselle opastetulle kierrokselle. No eipä sinne ylempiin tiloihin olis muuten ollut asiaakaan.

Olavinlinnassa oli oopperajuhlat meneillään niin osa linnan osista oli yleisöltä suljettu kun siellä oli niitä lava ja katsomo rakennelmia, mutta kyllä sielläkin katseltavaa riitti.

Savonlinnasta otettiin seuraavaksi suunta Kiteelle.

Kerimäki - Raikuun salpa-asema

Matkalla Kiteelle bongattiin joku nähtävyysmerkki ja lähdettiin käymään Raikuun salpa-asemalla jossa oli polun varrella 3 kk-korsua tai bunkkeria tai jotain. Käpyttely oli taas kerran ihan kivaa. Itse bunkkerit tietysti ihan samanlaisia kuin kaikkialla muuallakin. Rantaa sensijaan reunusti sellainen komea paksu kivimuuri joka oli jo ihan nähtävyys sinänsä.

Kitee - Puhos

Matka jatkui ja vaikka pientä evästä oli koko päivä pupellettu niin nälkä alkoi vaivata. Pohdittiin että jospa vastaan tulisi kyltti jossa lukee "Ruokaa" niin mennään sinne ja tilataan "Kolme ruokaa". Meillä kävi kuitenkin vielä parempi tuuri kun tienvarren kyltti sanoi "Hyvvee Ruokoo". Kurvasimme siis Koivikon Kievariin jossa oli tarjolla ihan ok noutopöytä jossa vatsan sai jälleen vähän liiankin täyteen.

Taas piti alkaa miettiä yöpaikkaa ja Keski-Karjalan matkailuesitteiden perusteella lähiseuduilla ei oikein ollut tarjolla mitään aamiaismajoitusta maatilalla. Lähinnä vain erilaisia/-tasoisia mökki majoituksia. Päädyttiinkin sitten mahdollisimman tylsään mutta kätevään ratkaisuun mennä yöpymään Pajarinhoviin koska seuraavana päivänä oli tarkoitus mennä Kiteen eläinpuistoon joka on siinä samassa paikassa. Pajarinhovi huokuu 80-luvun junttimeininkiä, vyöläukku vyötärölle ja pinssinäyttelyyn tutustumaan... no ei sentäs menty. Olin niin väsynyt että hyydyin sänylle heti huoneeseen päästyäni, mutta parin kymmenen minuutin torkkujen jälkeen pakotin itseni ylös, ulos ja lenkille  Illalla käytiin vielä lyhyellä kävelyllä "Pajarin haudalla" joka siis on varmaan 80-luvulla kasattu kivikasa :D Mutta maasto oli mukavaa dallattavaa ja pienen happihyppelyn jälkeen uni maistui siitä huolimatta että huoneessa oli mukava valonlähde jota peiteltiin illalla mm. nojatuolilla kun ei sitä uskaltanut sammuttaakaan kun lattia olisi varmasti lainehtinut jääkapin jääpeitteen sulaessa.

Aamupalaa oli tarjolla myös... mutta paikan teemaan sopien se oli aika kuppanen. Yön hinta oli kuitenkin 1,5x edellisessä paikassa. Mutta ei tuo nyt mitenkään haitannut sinänsä ihan hauskan kulahtanut paikka kaiken kaikkiaan.