Sivut

perjantai 21. helmikuuta 2014

Kaikki ovet avattava, jokainen komero tutkittava

Onkohan minusta tulossa vanhemmiten tunteellinen vai missä "vika" kun keikat aiheuttaa pohdintaa vielä kotonakin. Eikö tämän (unelma)duunin pitänyt olla minulle se jossa hanskat tippuu kun työpäivä päättyy.

Eilen oli siis vuorossa rakennuspalo jossa paloin 4 henkisen perheen koti. Ei henkilövahinkoja ellei menehtynyttä koiraa lasketa. Edellisistä omakotitalojen paloista poiketen tällä kertaa palo saatiin hallintaan ennen kuin se ehti täyden palon vaiheeseen ja talo pelastui, joskin vähintään keittiö ja eteinen vaativat kyllä täyden remontin.

Minua alkoi jo keikalla mietityttämään se kuinka tässä työssä mennään ihmisten henkilökohtaisimpien asioiden äärelle. Tunkeudutaan kutsumatta ihmisen kotiin ja mellastetaan siellä mielivaltaisesti. (Vaikka toki hyvästä syystä.) Nähdään miten ihmiset asuvat, arvostellaan, spekuloidaan ja muodostetaan mielipiteitä siitä minkälaisia ihmisiä siellä asuu ja millaista heidän elämänsä on. En tahtoisi että kukaan palomies tai vepari tutkisi minun kaappejani, ties mitä luurankoja sieltäkin lävähtäisi silmille. No ei sentään, mutta lähinnä huoleni liittyy ihmisten luonnolliseen uteliaisuuteen. Kaikki palomiehet eivät varmaankaan ole sille immuuneja vepareista nyt puhumattakaan. Tuohon porukkaan mahtuu jos jonkinmoista hiihtäjää ja oikeasti ajatus siitä huonolla tuurilla se voi joskus olla minun reviirini johon tuo porukka tunkee taskulamppuineen ja lämpökameroineen ei ole miellyttävä. Okei, todellisuudessahan olisin toki kiitollinen ja onnellinen kun pelottomat palosoturit tulisivat pelastamaan minun kotini ja perheeni, mutta tämä nyt vaan on ajatus joka jäi kummittelemaan. En minä tiedä mistä päin ny tuulee. PMS?

Ettei tule väärinkäsityksiä tahdon painottaa että ainakin porukka jonka kanssa minä olen näiden kolmen vuoden aikana näissä tilanteissa työskennellyt on toiminut ammattimaisesti ja asiallisesti eikä mitään taloihin, koteihin tai asukkaisiin kohdistuvaa spekulaatiota tai arvostelua ole korviini kantautunut paitsi korkeintaan palojen syttymissyistä. Silti on 100 % varmaa että sitä tapahtuu.

No eikai tässä ole muusta kyse kuin minun omasta henkilökohtaisesta yksityisyyden arvostuksesta jonka soisin muillekin. 

Tällaisia hajanaisia mietelmiä tänään. Viisi päivää testeihin. Tänään ei treeni luistanut ja selkä on jumissa. Jäljellä olisi vielä 2 treeniä ennen testiä, mutta taidan skipata noista toisen että kroppa saa vähän levätä.



Ei kommentteja: