keskiviikko 17. elokuuta 2011

Viimeistelykokeilu ja muuta mulinaa

Ensi lauantaina olen menossa tapaamaan valmentajaa, ja tällä viikolla on tarkoitus tehdä kevyt viimeistelykokeilu jotta näkee vähän miten kroppa reagoi.

Hommaa tuntemattomille lukijoille siis tiedoksi että kisaviimeistelyssä on kyse siitä että hiilareiden,suolan ja nesteiden kanssa kikkailemalla hankkiudutaan mahdollisuuksien mukaan eroon ihonalaisesta nesteesta ja ohjataan kehoon jäävä neste lihassoluihin. Jolloin jos kaikki menee nappiin, näyttää kireältä ja muhkulta. Tämä tietysti vaatii ettei rasvaa juuri kropassa ole. Ja miullahan sitä vielä on pakettitolkulla. Mut katsotaan nyt mitä tässä saadaan aikaiseksi. Senhän ainakin näkee jos viimeistely menee ihan pieleen ja kroppa kerää vain lisää nestettä. Sitten tietää ettei sitä kannata ainakaan tällätavalla kisoihin tehdä.

Homma koostuu 2 vaiheesta:


Step 1: tyhjennys
- vähän hiilareita, paljon suolaa, paljon vettä


Step 2: tankkaus
paljon hiilareita, paljon nestettä, vähän suolaa, lopussa nesteet minimiin


Hyvin yksinkertaistettuna ideana siis on alussa poistaa hiilarit kehosta (sitoo nestettä) ja juoda kamalasti jotta kehon nesteidenpoisto saadaan "pilssipumppu päälle" ja sitten lopetetaan juominen, mutta nesteen poistuminen kehosta jatkuu. Hiilareiden idea tankkauksessa on tietenkin se että täytetään lihaksen glykogeenivarastot ja saadaan kehoon jäänyt neste kerääntymään lihaksiin eikä ihon alle.

Viimeistelysysteemeitä on monenlaisia, ja nyt tässä itsellä kokeillaan sellaista hyvin mietoa versiota. Totuushan on että paskaa kuntoa ei viimeistelyllä saa hyväksi, mutta hyvänkin kunnon pystyy sillä pilaamaan. (Tosin kovin moni selittelee huonoa kisakuntoaan juuri viimeistelyn epäonnistumisella, jos näin todellisuudessa on niin kannattaisi varmaan jättää koko homma tekemättä).

Jokatapauksessa omalta osaltani homma menee nyt niin että mitään varsinaista tyhjennystä ei tehdä koska minulla on hiilarit jo valmiiksi aika alhaalla. Omaehtoisesti kuitenkin vähän vähentelin niitä eilen ja tänään, koska edellinen tankkauspäivä oli vasta maanantaina. Lisäksi olen litkinyt vettä vähän normia enemmän. Mikä pitäisi tehdä kyllä muutenkin.. olen niin huono juomaan.

Huomenna ja ylihuomenna onkin tiedossa kissanpäivät kun saan syödä pikkaisen enemmän hiilareita. En siis lähellekään kyllä tankkauspäivän  määriä. Perjantaina sitten alkaa neste/suola kikkailut, ja lauantaina "kisat".

Semmoista jännää siis tiedossa loppuviikolle. Otan huomisaamuna "ennen", ja lauantaina "jälkeen" kuvat jotka sitten julkaisen jos niissä jotain eroa on.

Muuten olo on aika huippu ollut tänään kun päivän sapuska on ollut proteiinipainotteinen. Ei ollenkaan sellaista nälkää mikä normisti vaivaa. (minulla on vielä jopa syömättömiä eväitä jääkaapissa). Jospa vaan ei treenit kärsisi niin minulle sopisi kyllä oikein mielellään vähähiilarinen/ketoosidieetti, mutta veikkaan että ei paljon jalka nouse purulla. Eilen sensijaan oli ihan älyttömän siisti fiilis treenata kun oli tankkauspäivän jäljiltä virtaa!! Kyllästyminen iski ennen kuin väsymys.

Nyt himaan ja kohta juNpalle!

Ei kommentteja: